Uw cookievoorkeuren

Carselexy gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Carselexy gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden.

Cookie overzicht

Noodzakelijk

cookie_consent_given
Doel:Cookiebar verbergen
Levensduur:Nooit
Eigenaar:VDS Automotive
Gehost in:Nederland
Verbinding:https
cookie_consent_necessary
Doel:Staat noodzakelijke cookies toe
Levensduur:Nooit
Eigenaar:VDS Automotive
Gehost in:Nederland
Verbinding:https
cookie_consent_preferences
Doel:Staat voorkeurs cookies wel of niet toe
Levensduur:1 jaar
Eigenaar:VDS Automotive
Gehost in:Nederland
Verbinding:https
cookie_consent_statistics
Doel:Staat statistische cookies wel of niet toe
Levensduur:1 jaar
Eigenaar:VDS Automotive
Gehost in:Nederland
Verbinding:https
cookie_consent_marketing
Doel:Staat marketing cookies wel of niet toe
Levensduur:1 jaar
Eigenaar:VDS Automotive
Gehost in:Nederland
Verbinding:https

Statistieken

_ga
Doel:Registreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.
Levensduur:2 jaar
Eigenaar:Google
Gehost in:Verenigde Staten
Verbinding:http
_gat
Doel:Gebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen
Levensduur:1 dag
Eigenaar:Google
Gehost in:Verenigde Staten
Verbinding:http
_gid
Doel:Registreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.
Levensduur:1 dag
Eigenaar:Google
Gehost in:Verenigde Staten
Verbinding:http
_hjid
Doel:Stelt een unieke ID in voor de sessie. Hierdoor kan de website voor statistische doeleinden gegevens over bezoekersgedrag verkrijgen.
Levensduur:1 jaar
Eigenaar:Hotjar
Gehost in:Verenigde Staten
Verbinding:http
hjViewportId
Doel:Stelt een unieke ID in voor de sessie. Hierdoor kan de website voor statistische doeleinden gegevens over bezoekersgedrag verkrijgen.
Levensduur:Sessie
Eigenaar:Hotjar
Gehost in:Verenigde Staten
Verbinding:http

Marketing

_hjIncludedInSample
Doel:Bepaalt of de navigatie van de gebruiker moet worden geregistreerd in een bepaalde tijdelijke statistische aanduiding.
Levensduur:Sessie
Eigenaar:Hotjar
Gehost in:Verenigde Staten
_hjRecordingEnabled
Doel:Deze cookie wordt gebruikt om de bezoeker te identificeren en de relevantie van advertenties te optimaliseren door het gedrag van de bezoeker op meerdere websites te verzamelen – deze uitwisseling van bezoekersgegevens wordt normaal gesproken verzorgd door een extern datacentrum of advertentie-uitwisseling.
Levensduur:Sessie
Eigenaar:Hotjar
Gehost in:Verenigde Staten
ads/ga-audiences
Doel:Used by Google AdWords to re-engage visitors that are likely to convert to customers based on the visitor's online behaviour across websites.
Levensduur:Sessie
Eigenaar:Hotjar
Gehost in:Verenigde Staten
UUID#[abcdef0123456789]{32}
Doel:Onbekend
Levensduur:Sessie
Eigenaar:Joomla
Gehost in:Nederland

dots Created with Sketch.

Lees het nieuwsartikel van CarSelexy

Wanneer is een auto ‘elektrisch’?

09-03-2023

Zijn EV, FEV, BEH, PHEV, REEV, MHEV, FCEV, HEV herkenbare afkortingen? De afkortingen voor (deels) elektrische auto's vliegen je de laatste tijd om de oren. Bij ons vind je ook steeds meer (deels) elektrische auto's. Maar hoe weet je waar je naar op zoekt bent en hoe baan je je een weg door alle afkortingen? In dit artikel leggen we je graag de verschillen uit en waar je op moet letten. 

 

Begin bij het begin

We kunnen direct enkele afkortingen afstrepen wanneer we beginnen bij het begin. EV staat voor 'electric vehicle', dit houdt in dat de auto een elektro motor bevat, dit kan dus gaan om een auto met enkel een elektro motor of de combinatie van een elektro- en verbrandingsmotor. Wanneer er gekeken wordt naar (deels) elektrische auto's zijn een aantal soorten van elkaar te onderscheiden. We zetten ze hieronder graag voor je op een rijtje en vertellen wat er nu precies gebeurd binnen zo'n motor. 



Volledig elektrisch

Wanneer er gesproken wordt over een volledige elektrische auto gaat het om een auto welke een groot accupakket heeft waarin de opgeslagen stroom wordt gebruikt voor de aandrijving van een elektrische motor. Dit is de enige vorm van aandrijving aanwezig in het voertuig. Een voordeel van de opslag van stroom (elektriciteit) in de batterij is de hoge efficiëntie waarmee de motor de opgeslagen energie kan gebruiken voor aandrijving. Het kenmerk van deze type auto's is uiteraard dat ze geen uitstoot van uitlaatgassen produceren. Door elkaar heen, om het verwarrend te maken, worden de afkortingen BEV (Battery Electric Vehicle) en FEV (Full Electric Vehicle) gebruikt met dezelfde doel. De afkortingen betekenen allebei een volledige elektrische aandrijving door energieopslagcapaciteit in een batterij. 

Het is geen geheim dat elektrische auto's vol zitten met technologie. Zo is het bijna vanzelfsprekend dat elektrische auto's de techniek bezitten om zelf energie op te wekken tijdens het remmen en deze op te slaan in de accu. De kinetische energie die vrijkomt bij het remmen kan op die manier weer ingezet worden om verder te rijden.



Combinatie van aandrijvingen

Het vertrouwde van een 'ouderwetse' verbrandingsmotor samen met de innovatieve, duurzame eigenschappen van een elektromotor. Hybride auto's maken dit mogelijk. Hybride wordt ook wel aangeduid met HEV, wat staat voor 'Hybrid Electric Vehicle'. Onder de hybride auto's kunnen we nog onderscheid maken in drie categorieën, namelijk een 'Plug-in Hybrid Electric' (PHEV), 'Range Extended Electric Vehicle' (REEV) en een 'Mild Hybrid Electric Vehicle' (MHEV). Op deze manier gaan we snel door alle afkortingen heen, dus we nemen even de tijd om je de verschillen uit te leggen. 

Een PHEV oftewel 'Plug-in Hybride' is een elektrische auto waarvan je de accu kunt opladen aan een stopcontact of laadpaal via een stekker net zoals volledige EV's. De auto rijdt beperkt elektrisch, dit komt ongeveer uit op 70 kilometer en verschilt per merk en model met de bijbehorende accucapaciteit. Kenmerkend is wel dat de accu aanzienlijk kleiner is dan die van een volledige EV. Wanneer de accu leeg is schakelt de auto over op de traditionele verbrandingsmotor. Door middel van slimme techniek wordt de accu weer opgeladen tijdens het remmen met de kinetische energie die hierbij vrijkomt. Deze wordt opgeslagen in de accu zodat je in theorie je accu weer kunt gebruiken. De PHEV biedt voor veel mensen uitkomst omdat de elektrische motor genoeg capaciteit heeft voor de meeste dagelijkse ritten zoals naar de supermarkt of woon-werkverkeer. De combinatie van elektrische motor met verbrandingsmotor maakt dit dan ook een zeer aantrekkelijke keuze. 

Wat hier veel op lijkt, maar toch net wat anders werkt, is de REEV oftwel 'Range Extended Electric Vehicle'. De naam verklapt het al een beetje, de afstand die je kunt rijden op een accu wordt verlengd. De wielen worden aangedreven door een elektrische motor en de accu van deze elektrische motor wordt opgeladen door een verbrandingsmotor. In tegenstelling tot bij een PHEV drijft de verbrandingsmotor niet de wielen aan, maar dient als een generator voor energie. Dit ingenieuze systeem zorgt er dus voor dat je een grotere afstand elektrisch kan rijden op een opgeladen accu.
 
De derde variant van hybride aandrijvingen is MHEV oftewel 'Mild Hybrid Electric Vehicle'. MHEV's zijn ontwikkeld met een brandstofaandrijving en hebben ter ondersteuning een elektrische motor, deze zal bijvoorbeeld bijspringen bij het accelereren. Een mild hybride auto is dus zuiniger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto zonder dit systeem, maar lang niet zo zuinig in verbruik en uitstoot als bovenstaande hybrides. Voordelen zijn wel dat je deze niet zelf hoeft op te laden met een stekker en het systeem voordeliger te produceren is wat zich uit in een goedkoper segment hybride auto's. Goed voor het milieu en de portemonnee dus.




Waterkracht

Tot slot is er een nog een interessant systeem ontwikkeld waar wellicht mensen nog niet veel van gehoord hebben. Toch zijn er al merken aan het experimenteren om hier productievoertuigen van te maken voor de Europese markt zoals BMW en Toyota. Het gaat hierbij om de afkorting FCEV, dat staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. In techniek lijkt deze vorm op de varianten in de hybride categorie; het is dan ook een hybride. Een FCEV heeft een elektrische motor die zorgt voor de aandrijving, maar de stroom wordt niet opgeslagen in een grote batterij, maar in een brandstoftank waar waterstof wordt opgeslagen. Wanneer er elektrische energie nodig is voor de aandrijving dan wordt hiervoor waterstof gebruikt om de stroom op te wekken. Er is een uitstoot bij de aandrijving, maar deze is echter niet schadelijk en bestaat uit, werkelijk, water. Het voordeel van den FCEV is dat er geen grote accu nodig is voor de aandrijving die wel nodig is bij EV's. Het nadeel is waarschijnlijk dat de technologie nog in de kinderschoenen staat en dat de efficiëntie nog niet zo hoog is als bij volledige EV's. 




Thuis opladen van jouw FEV, BEV, PHEV of REEV?

We kunnen elektrische voertuigen op allerlei manieren een naam geven, maar interessant blijven ze zeker. Met onze samenwerking met Cube maken we het nog interessanter voor je om jouw (deels) elektrische CarSelexy auto te rijden. Met een Cube kun je zorgeloos thuis jouw elektrische auto opladen - een laadoplossing van eigen bodem. Benieuwd wat Cube allemaal voor jou kan betekenen? Lees meer over Cube!

 

 

 

 

 

 

Mis geen enkele deal meer!

Schrijf je snel in en je bent voortaan altijd op de hoogte van de laatste acties en aanbiedingen.
Je kunt je op ieder gewenst moment weer uitschrijven en we gaan veilig om met jouw gegevens.

Vergeet ons niet te volgen op Facebook of Instagram